Allmänna villkor för
kunder till Natum AB
1. Avtalet med mera
Avtalet mellan ditt företag som kund och Natum AB (nedan kallad Natum) består av tjänstespecifika villkor
kommunicerat i offert eller avtal och dessa Allmänna villkor.
Det kan även finnas tjänstespecifika villkor hos respektive leverantörsavtal som Natum förmedlar och dessa avtal
skall ses som separata.
2. Behandling av uppgifter
För att kunna leverera de tjänster som ditt företag har beställt behöver ditt företag lämna uppgifter till
Natum.
Ditt företag skall alltid meddela Natum om några lämnade uppgifter ändras, så att Natum har korrekta uppgifter,
till exempel ändrade adressuppgifter vid flytt.
Om Kunden tillhandahåller personuppgifter, såsom användares namn och mejl till Natum, ansvarar Kunden för att
sådana uppgifter är korrekta och uppdaterade.
Ni kan när som helst vända er till Natum med en begäran om rättelse eller information, samt återkalla samtycke
till att personuppgifter används för marknadsförings ändamål.
Avseende ett begränsat antal tjänster kan Natum behandla personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde till
Kunden.
3. Tjänstens innehåll och ändring av tjänst
Den valda tjänsten framgår av din beställning och de Tjänstespecifika villkoren i offerten eller avtalet du signerat eller Natum signerat med fullmakt.
Natum har rätt att göra förändringar av tjänsten eller ändra priser som beror på faktoror som, men inte begränsade till, förändringar i marknadsförhållanden, kostnader för att tillhandahålla tjänsten eller ändringar i företagets prisstrategi. Natum skall informera kund antingen skriftligt via e-post eller via Natums hemsida.
Ändring eller modifiering av tjänst kan medföra att din egen utrustning behöver anpassas. Ditt företag ansvarar själv för eventuella kostnader för en sådan anpassning.
Tjänsten kan innehålla mjukvara utvecklad av tredje part till exempel operatörstjänster, växeltjänster, digitala körjournaler, arbetsordersystem. Användandet samt begränsningar av dessa reglereras enligt Respektive leverantörs licensregler, villkor och EULA (End User Licence Agreement).
4. Leverans av tjänsten
Ditt företag ger härmed Natum fullmakt att för din räkning vidta nödvändiga åtgärder för att tjänsten ska kunna levereras till ditt företag.
Till exempel kan ett tidigare avtal med någon annan leverantör behöva sägas upp för din räkning och eventuella kostnader för detta förfarande äger Natum inget ansvar för. Kunden skall bistå Natum med att genomföra dessa åtgärder så långt det är möjligt. Om det skulle visa sig att tjänsten av tekniska skäl inte kan levereras på överenskomna villkor har Natum rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
Kund får inte upphandla/omförhandla/förlänga/nyteckna andra tjänster motsvarande de tjänsterna som kommunicerats i offerten/avtalet under avtalstiden. Om så sker skall kunden i det fall det är möjligt reversera detta förfarande och/eller äger Natum rätt till ersättning från kund motsvarande tjänsternas avtalsvärde. Natum förlänger icke uppsagda tjänster under avtalstiden när det är mindre än 6 månader kvar på respektive tjänsts avtalstid.
Leveranstider och närmare överenskommelse om leveransen finns i de Tjänstespecifika villkoren eller annan skriftlig överenskommelse mellan Natum och ditt företag. Vissa tjänster levereras av annan part och sådana tjänster äger Natum inget ansvar för.
5. Ditt ansvar
Ditt företag är ansvarig för all användning av tjänsten och får bara använda tjänsten för det den är avsedd för och i enlighet med detta avtal.
Ditt företag ska förvara utlämnade lösenord och övriga koder eller identiteter på ett säkert sätt så att obehöriga inte kan ta del av dem. Om ditt företag misstänker att någon obehörig person utnyttjar tjänsten ska ditt företag omedelbart kontakta Natum.
Ditt företag får inte vidareförsälja, överlåta eller hyra ut tjänsten till någon annan utan att först ha inhämtat ett skriftligt godkännande från Natum. Ditt företag ansvarar för att tjänsten ansluts till utrustning som uppfyller de krav som anges i lag, föreskrift, teknisk standard eller i Tjänstespecifika villkor.
Ditt företag ansvarar själv för allt material och innehåll i tjänsten.
Med material menas till exempel text, bild, ljud, data, video och länkar till annan plats på internet. Ditt material, dess innehåll och utformning får inte bryta mot lag, uppmana eller möjliggöra för annan att begå brott, skada Natum eller annan, eller som i övrigt anses opassande eller stötande. Natum ansvarar aldrig för ditt material och är inte ersättningsskyldigt om det sker ett intrång i din eller Natums datorresurser eller om information skulle förstöras eller ändras.
Om ditt företag skulle bryta mot dessa regler har Natum rätt att med omedelbar verkan stänga av tjänsten och säga upp avtalet.
Ditt företag ska då betala för kostnader som är en direkt följ av missbruket av tjänsten. Om skada uppkommer är det ditt ansvar att medverka till att begränsa den uppkomna skadan.
6. Immateriella rättigheter
Avtalet innebär inte att någon upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överlåts till ditt företag.
I den mån användandet av tjänsten medför att ditt företag får tillgång till mjukvara eller annat skyddat material får ditt företag en enkel icke- exklusiv licens att använda detta skyddade material för att kunna tillgodogöra ditt företag tjänsten, såvida inte annat framgår av specifika licensvillkor för tjänsten från tredje part eller Natum.
Om det uppstår krav från någon annan med anledning av ditt användande av mjukvaran eller annat skyddat material, behöver ditt företag inte betala något om ditt företag bara använt mjukvaran eller det skyddade materialet som avses här i enlighet med detta avtal.
Om ditt företag däremot använt tjänsten i strid med villkoren ansvarar ditt företag själv för detta och ditt företag ska i så fall betala de kostnader som detta medfört för Natum.
7. Avbrott eller fel i tjänsten
Natum ska tillhandahålla tjänsten på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med avtalet. Överenskommen nivå för service och tillgänglighet står i Tjänstespecifika villkor.
Driftavbrott eller fel som inte beror på planerat underhåll ska Natum vara behjälplig kund att åtgärda gentemot parterna som tillhandahåller tjänsterna inom rimlig tid om inte felet endast är av liten omfattning.
Om det skulle visa sig att Natum är ansvarig för ett väsentlig fel eller avbrott som drabbat ditt företag har ditt företag rätt till skälig kompensation. Om felavhjälpning inte kunnat ske senast 30 arbetsdagar efter att Natum har mottagit felanmälan skall kompensation beräknas på den fasta månadsavgiften och beräknas som 10 % av månadsavgiften för varje påbörja dag som felet består.
Kompensation uppgår maximalt till 10 000:- (tiotusen). Natum är aldrig skyldig att utöver detta betala skadestånd eller på annat sätt ersätta ditt företag för felet. Natum ansvarar aldrig för indirekta skador, såsom till exempel utebliven vinst.
Natum ansvarar inte för driftavbrott och andra fel som beror på ditt företag eller någon annan utanför Natums kontroll.
Om det behövs ska ditt företag medverka till att Natum kan utföra felsökning och felavhjälpning. Om det visar sig att felet beror på ditt företag eller något ditt företag ansvarar för, ska ditt företag ersätta Natum för kostnaden för en sådan kontroll.
Om tjänsten skulle stängas av för att ditt företag begått ett avtalsbrott ska tjänsten sättas igång igen när avtalsbrottet är åtgärdat.
8. Avgifter och betalning av tjänst
Avgifter för tjänsterna framgår av signerad/godkänd offert det pris som är överenskommet mellan parterna.
Betalning ska ske inom den tid som anges på fakturan.
Natum har också rätt att kräva betalning direkt vid onormalt omfattande användning av tjänsten eller om det finns skäl att anta att ditt företag inte kommer att betala. Natum har rätt att tills vidare stänga av tjänst i avvaktan på en sådan betalning. Ditt företag har dock alltid rätt att få en möjlighet att betala och ditt företag skall informeras om att avstängning annars kan ske. Om ditt företag betalar för sent har Natum rätt att debitera dröjsmålsränta Enligt räntelagen samt påminnelseavgift och i förekommande fall Inkassoavgift. Betalningen ska ske till angivet konto. Natum har rätt att debitera avgift vid felinbetalning.
9. Force majeure
Natum ska inte vara ansvarig gentemot den andra parten om det är omöjligt att fullgöra viss prestation på grund av en omständighet som ligger utanför partens kontroll och som parten inte heller borde ha förutsett eller rimligen ha kunnat undvika. Exempel på sådana situationer är blixtnedslag, explosion, översvämning, eldsvåda, krig, sträng kyla, upplopp, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknad, force majeure fel i externa telefonförbindelser, brist på transporter, varor eller energi.
Som befriande omständighet gäller även att en tredje part drabbas av en sådan omständighet och detta påverkar ett stort antal kunder.
10. Avtalstid med mera
Har inte avtalet sagts upp senast sex (6) månader före utgången av den inledande avtalsperioden, förlängs avtalet med den ursprungliga avtalstiden med samma uppsägningstid. Uppsägningen ska för att vara giltig ske skriftligen från firmatecknare. Uppsägningen ska klart och tydligt ange vilken tjänst som ska avslutas.
Om avtalet upphör i förtid på grund av avtalsbrott på kundens sida har Natum rätt att slutfakturera kunden för resterande fasta avgifter samt uppsägningsavgift under den avsedda avtalstiden.
Ditt företag får inte utan Natums skriftliga godkännande överlåta någon del av avtalet. Natum har rätt att överlåta avtalet om det kan ske utan att minska din säkerhet. Natum har även rätt att överlåta eller pantsätta rätten att ta betalt enligt avtalet.
11. Övrigt
Natum och ditt företag ska behandla information om varandra som utbyts eller som uppstår med anledning av avtalet med sekretess. Detta gäller inte för information som är allmänt känd.
Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av allmän domstol. Avtalet regleras av svensk rätt.